Subsidieregeling voor laadinfrastructuur E-trucks in 2024

Sustainable Cities

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat heeft aangekondigd dat er in 2024 een nieuwe subsidieregeling komt voor het oplaadnetwerk van elektrische vrachtwagens. Het doel van deze regeling is om duurzaam transport te bevorderen en de groei van elektrische vrachtwagens te vergemakkelijken.

Laadpunten voor e-trucks

Om de groei van elektrische vrachtwagens te ondersteunen, is het van cruciaal belang dat de ontwikkeling van het oplaadnetwerk gelijke tred houdt met de vraag. De nieuwe subsidieregeling is van toepassing op zowel openbare als particuliere oplaadpunten en biedt bedrijven financiële ondersteuning bij het realiseren van de nodige oplaadinfrastructuur voor logistieke doeleinden. Hierdoor wordt er een landelijk dekkend netwerk van oplaadpunten gecreëerd op strategische locaties. Dit vormt een belangrijke stap in de richting van duurzaam transport en draagt bij aan de energietransitie in de logistieke sector.

Beschikbaarheid van netcapaciteit

Bij de uitrol van het oplaadnetwerk is de beschikbaarheid van netcapaciteit een belangrijke factor. Vanwege de groeiende congestie op het elektriciteitsnet in Nederland vormen veel duurzame initiatieven in de logistieke sector een grote uitdaging. Ondernemers die graag hun wagenpark willen elektrificeren, kunnen niet altijd de vereiste aansluiting op het netwerk krijgen. Om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar elektriciteit, die ook door deze subsidie zal toenemen, en de beschikbaarheid van netcapaciteit te waarborgen, zijn aanvullende transportcapaciteit en slimme oplossingen noodzakelijk. 

Slimme oplossingen voor energie-uitdagingen

Slimme oplossingen voor energie-uitdagingen spelen een cruciale rol in de logistieke sector. Batterijsystemen kunnen bijvoorbeeld helpen bij het aanpakken van energie-uitdagingen. Zo kan een slim batterijsysteem veel vermogen leveren, waardoor er geen grote aansluiting op het netwerk nodig is. De batterij kan geleidelijk worden opgeladen vanuit het netwerk en kan vervolgens grote hoeveelheden vermogen leveren wanneer vrachtwagens snel moeten worden opgeladen. Als er gebruik wordt gemaakt van zonnepanelen, kan het een energieopslag systeem zelfs de opgewekte zonne-energie gebruiken om de vrachtwagens op te laden. Dit maakt het bijna onafhankelijk van het overbelaste energienet.

Batenburg Installatietechniek is door zijn ervaring in de laadinfrastructuur voor o.a. e-trucks een waardevolle partner in het adviseren en uitvoeren van de juiste laadinfrastructuur oplossingen.

Meer informatie?

Meer nieuws?

Een exclusief kijkje op de bouwplaats van Shimano

Batenburg Installatietechniek werkt momenteel aan de realisatie van een toekomstbestendig bedrijfsgebouw voor Shimano op het H2O Bedrijvenpark in Hattem. Deze duurzame nieuwbouw van ca. 4.500 m² biedt straks ruimte aan een modern kantoor, trainingscentrum en showroom, volledig ingericht op Shimano’s toekomstige groei.

Eerste mijlpaal geslagen laaddepot HTM

23 januari is in Den Haag aan de Telexstraat de eerste paal geslagen voor het laaddepot op de buslocatie van HTM. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet op weg naar volledig zero-emissie openbaar vervoer van HTM als eerste stadsvervoerder in Nederland.

Subsidieregeling voor laadinfrastructuur E-trucks in 2024

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat heeft aangekondigd dat er in 2024 een nieuwe subsidieregeling komt voor het oplaadnetwerk van elektrische vrachtwagens. Het doel van deze regeling is om duurzaam transport te bevorderen en de groei van elektrische vrachtwagens te vergemakkelijken.