Subsidieregeling voor laadinfrastructuur E-trucks in 2024

Sustainable Cities

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat heeft aangekondigd dat er in 2024 een nieuwe subsidieregeling komt voor het oplaadnetwerk van elektrische vrachtwagens. Het doel van deze regeling is om duurzaam transport te bevorderen en de groei van elektrische vrachtwagens te vergemakkelijken.

Laadpunten voor e-trucks

Om de groei van elektrische vrachtwagens te ondersteunen, is het van cruciaal belang dat de ontwikkeling van het oplaadnetwerk gelijke tred houdt met de vraag. De nieuwe subsidieregeling is van toepassing op zowel openbare als particuliere oplaadpunten en biedt bedrijven financiële ondersteuning bij het realiseren van de nodige oplaadinfrastructuur voor logistieke doeleinden. Hierdoor wordt er een landelijk dekkend netwerk van oplaadpunten gecreëerd op strategische locaties. Dit vormt een belangrijke stap in de richting van duurzaam transport en draagt bij aan de energietransitie in de logistieke sector.

Beschikbaarheid van netcapaciteit

Bij de uitrol van het oplaadnetwerk is de beschikbaarheid van netcapaciteit een belangrijke factor. Vanwege de groeiende congestie op het elektriciteitsnet in Nederland vormen veel duurzame initiatieven in de logistieke sector een grote uitdaging. Ondernemers die graag hun wagenpark willen elektrificeren, kunnen niet altijd de vereiste aansluiting op het netwerk krijgen. Om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar elektriciteit, die ook door deze subsidie zal toenemen, en de beschikbaarheid van netcapaciteit te waarborgen, zijn aanvullende transportcapaciteit en slimme oplossingen noodzakelijk. 

Slimme oplossingen voor energie-uitdagingen

Slimme oplossingen voor energie-uitdagingen spelen een cruciale rol in de logistieke sector. Batterijsystemen kunnen bijvoorbeeld helpen bij het aanpakken van energie-uitdagingen. Zo kan een slim batterijsysteem veel vermogen leveren, waardoor er geen grote aansluiting op het netwerk nodig is. De batterij kan geleidelijk worden opgeladen vanuit het netwerk en kan vervolgens grote hoeveelheden vermogen leveren wanneer vrachtwagens snel moeten worden opgeladen. Als er gebruik wordt gemaakt van zonnepanelen, kan het een energieopslag systeem zelfs de opgewekte zonne-energie gebruiken om de vrachtwagens op te laden. Dit maakt het bijna onafhankelijk van het overbelaste energienet.

Batenburg Installatietechniek is door zijn ervaring in de laadinfrastructuur voor o.a. e-trucks een waardevolle partner in het adviseren en uitvoeren van de juiste laadinfrastructuur oplossingen.

Meer informatie?

Meer nieuws?

Hoogste punt bereikt bij Ekro Apeldoorn

Vanaf de lucht is het al goed te zien in de dronebeelden: de contouren van de bijna 5.000 m² grote Smart Solar Parking bij Ekro / VanDrie Group in Apeldoorn zijn bijna helemaal rond. Deze week zijn we volop bezig met het plaatsen van de zonnepanelen en de LED-verlichting – een mijlpaal waarmee het hoogste punt is bereikt!

Bezoek ons op de Multimodaal Transport Expo 2025

Op donderdag 13 maart 2025 staat Batenburg Techniek op de Multimodaal Transport Expo in Breepark Breda. Bezoek ons hier op onze stand 1.301 en neem deel aan onze workshop en kennisessie! 

SPRILA 2025: Wat verandert er voor zakelijke laadinfrastructuur?

De overstap naar elektrisch rijden is in volle gang en bedrijven investeren steeds meer in laadinfrastructuur. De Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) ondersteunt ondernemers bij deze transitie. In 2025 worden een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Wat betekent dit voor uw onderneming? We zetten de belangrijkste veranderingen op een rij.