Meer informatie?
Jasper Willems
Accountmanager
Een groeiend aantal bedrijven actief in de logistieke sector kiezen ervoor om hun voertuigen te elektrificeren. Deels gedreven door de Zero Emissie Stadslogistiek zones (ZES) waarbij in 30-40 gemeenten zero-emissie zones voor stadslogistiek worden ingevoerd, deels gedreven door de overheidsambitie om in 2050 een volledige emissie loze logistieke mobiliteit aan te houden en deels door eigen duurzaamheidsambities.
Batenburg richt zich daarbij het adviseren, ontwerpen, realiseren, beheren en langdurig onderhouden van de laadinfrastructuren voor het vrachtwagenvervoer van de logistieke dienstverlener. Met de oplossingen die wij bieden maken wij de volgende stap in elektrisch vervoer voor onze opdrachtgevers mogelijk.
Jasper Willems
Accountmanager
Om tot een optimale laadinfrastructuur voor de wensen van nu en in de toekomst te komen is het belangrijk om veel aandacht te besteden aan de voorbereiding. Een van de onderwerpen is de laadbehoefte welke direct invloed heeft op hoeveel elektriciteit er op de locatie geladen zal gaan worden. Om de laadbehoefte te kunnen bepalen zijn gegevens zoals de type voertuigen die ingezet gaan worden, de ritafstanden, de vracht en de omgevingstemperatuur benodigd.
Daarnaast is het belangrijk om de mogelijkheden van de elektrische aansluiting te verkennen zoals de aansluitcapaciteit, het gecontracteerde vermogen, het piek vermogen en het huidige verbruik. Indien de laatste niet inzichtelijk is kan Batenburg een onderzoek uitvoeren om dit inzichtelijk te maken.
Op basis van de bovenstaande gegevens kan Batenburg een advies geven over het type lader, de manier van laden ( snel tussendoor bijladen of langzaam snachts bijladen ) en in overleg een advies geven over de meeste efficiënte locatie.
Dit is de basis voor de eerste fase van het ontwerpproces. Batenburg kan in opdracht of gezamenlijk met ( de klant of U ) het volledige ontwerp van de laadinfrastructuur uitwerken voor een bestaande locatie maar ook een “greenfield” locatie.
Het realiseren van laadinfrastructuur voor elektrische trucks is door de hoge vermogensvraag een uitdagende discipline met meerdere complexe invalshoeken. Om de verschillende partijen ( denk hierbij bijvoorbeeld aan de klant, de civieltechnische aannemer, de leverancier van de laadpalen, de truckleverancier, de netbeheerder en eventueel de vervoerder ) die tijdens de uitvoering betrokken zijn optimaal met elkaar te kunnen laten samenwerken verzorgd Batenburg regelmatig de coördinerende rol voor de projectplanning en de realisatie van het gehele project.
Tijdens de realisatie fase van het project kan Batenburg het gehele traject verzorgen vanaf de aansluiting op het openbare elektriciteitsnet middels een inkoop- en/of compactstation geleverd door Batenburg Energietechniek, de beveiligingssystemen van het terrein zoals bijvoorbeeld toegangscontrole en camera toezicht tot en met de midden- en laagspanningsinstallatie voor de laadinfrastructuur.
Het is voor elke situatie erg belangrijk om de hoogst mogelijke beschikbaarheid van de laadinfrastructuur en energievoorzieningen te waarborgen. Om deze beschikbaarheid te waarborgen adviseren wij een Service Level Agreement ( SLA ) af te sluiten. De SLA biedt alle diensten die nodig zijn om een hoogst mogelijk beschikbaarheid van de laders te ondersteunen.
De doelen van de SLA:
Batenburg heeft hiervoor een landelijk dekkende service, beheer en onderhoudsorganisatie opgezet die volledige gespecialiseerde zijn in het bieden van snelle en professionele ondersteuning op het gebied van laadinfra en energievoorzieningen.
Batenburg heeft de engineering en installatie mogen uitvoeren voor de eerste laadhub voor vrachtwagens van Milence in Venlo. Dit laadplein met 400 kW laders is onder andere onderdeel van Living Lab Heavy Duty Laadpleinen van Rijkswaterstaat.
Op 23 oktober 2023 heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen officieel het kennisprogramma Living Lab heavy Duty Laadpleinen gestart bij Truckparking Rotterdam. Het ontwerp en uitvoering van de laadinfrastructuur voor dit laadplein wordt uitgevoerd door Batenburg Techniek.